Szupermami a sajtburesz mögött
PÁLYAELHAGYÓK – új kontent a Zé magazinon! Ebben a sorozatban megmutatjuk azokat az arcokat, akiknek eredeti szakmájuk szerint nincs is közük a főzéshez és pár éve még nem is sejtették, hogy a gasztronómia területén fognak valami kiemelkedőt alkotni.
Sales vezető volt, ma Magyarország legkedveltebb kézműves burgerláncának a tulajdonosa. Édesanya, feleség, a biztos pont, aki nem szeret reflektorfényben lenni, inkább csendben építi a Zinget. Csanda Eszterrel beszélgettem a vállalkozói létről és a női energiák fontosságáról.
Kezdjük az elejéről. Azt már sok helyen nyilatkoztátok, hogy 5-5 millió Ft-tal alapítottátok a Zinget, de azt kevesen tudják, hogy teljesen más területről jöttél és kezdtél bele a foodtruck építésébe. Hogy is volt ez?
Igen, sales vezető voltam a Helyi Témánál, majd annál a cégcsoportnál, ahova a Superbrands és a Dining Guide is tartozott. Így azért volt egy kis rálátásom a gasztronómiára. A vendéglátás, mint szakma nagyon távol állt tőlem. Majd 2012-ben jött a fordulópont, amikor az első Streed Food Show-t szerveztem. Akkoriban a foodtruck, mint fogalom is ismeretlen volt még itthon, így a Hold Utcai Piac felső szintjén kialakított üzlethelységekbe hívtuk meg az akkori streedfoodszcéna nagyjait, például Wang Mestert , Tamp&Pullt, és ott mutatkozott be a Spíler is. Itt ismerkedtem meg Ádámmal, aki a Ringet képviselte. Pár héttel később Csanádi Peti írt egy foodtruck körképet a Dining Guide-on, tele külföldi példákkal. Pont ezzel párhuzamosan hívott fel a tesóm (Csanda Gergely, a Meex Kft. alapítója), hogy van egy lehetőség, most be tudna ajánlani a Szigethez, ha van egy jó ötletem. Na, ez volt az a pont, amikor összeállt minden a fejemben és már hívtam is Ádámot. Őt pedig ismered, nyilván már akkoriban sem volt túl sok ideje. Tetszett neki az ötlet, de mondta, ha ilyen mozgó buszt szeretnék, akkor keressek. Végül a Google segített, és megtaláltam az első Zinges nagybuszunkat.
És akkor bele is vágtatok?
Igen, én hoztam a média kapcsolatokat, illetve a lehetőségeket, hogy különböző rendezvényekre kikerülhessünk, Ádám pedig a hamburgerfelelős volt.
Sales múlttal csöppentél bele a vendéglátásba. Mennyire volt könnyű a pályaváltás?
A vállalkozói létnek amúgy is megvannak a sajátos kihívásai. Emellett még a vendéglátás is teljesen új terület volt nekem. Nem adtam fel mindent, mikor megvettük a buszt, munka mellett építgettük a Zinget. Ádám otthonosan mozgott ebben a környezetben, tudta honnan szerezzen be alapanyagot, milyen engedélyek kellenek. Ez tényleg egy szakma, nem lehet csak úgy beleugrani. Erre a legjobb példa, hogy talán egy évvel a nyitás után Ádám elment szabira és elfogyott a faggyú. Minden megvolt, hogy kit kell hívni, hova kell menni. Felhívtam a hentest a vásárcsarnokban, hogy Csanda Eszter vagyok, szeretnék faggyút. A válasz egyszerű volt, nekik nincs. Aztán mondtam, hogy Susánszky Ádám kérésére hívom, így ezt most nem értem, és akkor jött a válasz: „Ja, az Ádámnak van”. Ez egy zárt rendszer, több év mire kitaposod az utad, és kiépíted a szükséges kapcsolatokat.
Mi volt az, ami a legnagyobb kihívást jelentette neked?
A gépek. Erre nagyon emlékszem. Ádám mindig magával cipelt különböző gasztronagykerekbe és büszkén mutogatta a gépeket, én meg csak álltam és pislogtam. Persze azóta kiképeztem magam, szóval most már nem tudnál nekem bármit eladni. (nevet) A másik, amibe bele kellett tanulnom azok a technikai dolgok: árambekötés és egyebek. Illetve az, hogy a vendéglátásban mindig felmerül valami megoldandó probléma. Az elején ezektől teljesen kétségbe tudtam esni.
“Négy év tapasztalattal most már tudom, hogy mindent meg lehet oldani, nincs több parázás.”
Mi volt a cél? Már az elején tudtátok, hogy előbb-utóbb ebből egy étteremláncot szeretnétek létrehozni?
Már az első perctől egy olyan brandet akartunk létrehozni, ami még nem volt jelen a magyar piacon. Jó minőségű ételeket árulni, amik gyorsan elkészíthetőek, ízélményt jelentenek, és ahol az autó megjelenése éppen annyira a márka része, mint a matrica, ami a hambira kerül. Ez a része tudatos volt, mert ezzel is szerettünk volna elhatárolódni a “hotdog áruló” kocsiktól. Az én fejemben azonban a Zing egy sokkal romantikusabb történet volt. Fesztiválról fesztiválra járni, hajnalig dolgozni, sátrazni és minden pillanatát élvezni annak, hogy az emberek imádják a hamburgert, amit készítünk és visszajárnak hozzánk.
Hol volt a fordulópont a vállakozásotokban?
A fordulópont már rögtön az első megjelenésünk után volt, amikor kinyitottunk 2013-ban a Főzdefeszten és nyitástól zárásig állt nálunk a sor. Majd felajánlottak egy lehetőséget a Gozsdu udvarban, ahol fixen tudtuk üzemeltetni a truckot, így lett egy pont, ahol minden nap fogadhattunk vendégeket. Ez baromi sokat számított az ismertségünk növekedésében. A nagy változás akkor jött, amikor elindult ismét a fesztiválszezon, viszont a Gozsdut nem szerettük volna bezárni. Ekkor jött a második buszunk. Ebben az időszakban már 15-20 emberünk volt, de csak jóval később döntöttünk úgy, hogy a Zingnek szenteljük az életünket.
Tudatosan alakítottátok így, hogy eleinte csak másodállásban foglalkoztatok a Zinggel?
Akkor nem, de visszanézve ez volt talán a legmeghatározóbb a sikerünkben. Rengeteget jelentett, hogy nem ebből éltünk meg. Abszolút láttuk benne a lehetőséget, éreztük, hogy nagy dolog van a kezünkben. Talán pont ezért is döntöttünk így. Ennek köszönhetően viszont többet tudtunk fejlesztésekre költeni és több pénzt is forgattunk vissza. Az első 1-1,5 évben nem is vettünk ki semmit, ezt meg is hálálta a növekedésünk.
A kettőtök feladata Ádámmal induláskor elég élesen el volt határolva. Te vitted a pénzügyet, sales, marketing tevékenységeket. Ez most is így van?
Szerintem fontos, hogy mindenkinek meglegyen a saját területe, amiben meg tudja valósítani önmagát. Nekem ez inkább a biztos háttér megteremtése. Nagy döntéseket nem hozunk meg önállóan, mindent megbeszélünk, de ennyi teendő mellett már nincsenek éles határok. Új receptúrák fejlesztésénél Ádám sokszor megkérdezi a véleményemet, de alapvetően a mindennapokban nem szólunk bele a másik munkájába, mindenki tudja, hogy mi a dolga.
Milyen női vezetőnek lenni egy ekkora vállalkozásban?
Szokták mondani, hogy Ádám az ördög én pedig az angyal – na jó ez kicsit erős, de itt arra gondolok, hogy talán a legfontosabb dolgom, hogy kiegyensúlyozzam az energiákat. Sok tárgyalásnál jól jött, hogy van különbség férfi és női gondolkodásmód vagy kommunikáció között. Számomra fontos, hogy mindenki elégedett legyen ideértve a külsős partnereinket és a csapatunkat is.
“Nagyon érvényesülni nem volt soha célom, ha meg kell fogalmazni, akkor inkább családanya szerepet vállalok cégen belül is.”
Ha van valami gond, keményen rendbe rakok mindenkit, de alapvetően bárki bármikor fordulhat hozzám segítségért. Lényeg, hogy harmonikusan tudjunk növekedni és ehhez nem kevés szálat kell összhangba hozni.
Édesanya lettél és nyitottatok 3 éttermet. A 2016-os év hozta az eddigi legnagyobb változást a Zing és a Te életedben is. A nagy lépés, hogy franchise lánccá alakítjátok a Zinget pedig csak most következik. Hogyan tudsz ennyi mindent kézben tartani?
Igen, megszületett Lina. Most 8 hónapos és imádom. Kaptam pár kritikát, mert mikor 2 hónapos lett visszajöttem félállásban dolgozni. Nem mondom, hogy könnyű, de hála az égnek a férjem és a család is rengeteget segít. Nem volt könnyű időszak és sokan kérdezték, hogy vajon normális vagyok-e, de valahol a Zinget is 4 éve nevelgetjük, szívből. Tudatosan figyelek arra, ha délután hazamegyek vagy éppen otthon maradok Linával csak akkor dolgozom, ha alszik. Minden vele töltött percben 100%-osan rá figyelek és nem vagyok máshol fejben, mert
“a legfontosabb, amit egy anya tehet a gyermekéért, ha boldog és kiegyensúlyozott.”
Hogyan telik egy átlagos napod?
Most 4 napot vagyok Budapesten, utóbbi hónapokban alakult ki a rendszer 5-kor kelek, 9-re megvagyok minden házimunkával. Reggelente Linának főzök, mosok, vasalok és utána indulhat a Zing. Gyártások szervezése, staff meetingek, rohangálás különböző engedélyekért, rendezvények szervezése.
Ennyi feladat és felelősség mellett, hogyan tudsz kikapcsolódni?
Mostanában nem sűrűn van lehetőségem erre, de ha igen, akkor a túrázás, ami a leginkább feltölt. Egyébként Ádámmal is egy Kéktúra alkalmával beszéltük át először az üzleti tervünket.
Mit szeretsz a vállalkozói létben? Változott valami, amióta családanya vagy?
Hozzállásban semmi. Ez a jó és a nehézség is a saját vállalkozásban, hogy az életed része. Másrészről pedig az egész szervezet folyamatosan változik a növekedés miatt. Négy fesztiválszezont letoltam, hatalmas buli volt, hogy reggeltől estig kint vagyunk a srácokkal. De négy étterem és a buszok mellett erre már nem jut idő, hogy mi álljunk a pult mögött, ami szerencsés valahol, mert már fizikailag sem bírnám. (nevet) A mai napig nekem az jelenti a legnagyobb örömöt, ha a vendégek elégedetten távoznak, de emellett brutál jó érzés, hogy fiatal, lelkes, értelmes fiatalok dolgoznak a cégnél és magukénak érzik a Zinget. Ez elképesztő nagy dolog.
Éttermek nyitnak és zárnak is be ti pedig minden évben duplázzátok a bevételt. Mitől sikeres a Zing?
Ez egy több összetevős dolog. A minőség és az, hogy egy olyan márkát tudtunk felépíteni, amit az emberek ismernek és szeretnek. A legfontosabb pedig az, hogy meg tudunk újulni és a marketing csapatunknak köszönhetően mindig olyan kampányokat tudtunk eddig csinálni, amivel nagyon jó megjelenéseink lettek. Ebben mondjuk tavaly volt a rekord, amikor 3 alkalommal is voltunk az Indexen és a legnagyobb magyar portálokon, valamint az “Egy nap a városban” blog is előszeretettel ír rólunk. Ilyen volt az Angus, a Wagyu és a Kenderesi sajtburesz is.
Minden feladatot házon belül láttok el?
Amit lehet, azt igen. Persze vannak olyan kompetenciák, amit egy külsős cég sokkal hatékonyabban tud ellátni, ezeket kiszervezzük. Itt is törekszünk arra, hogy hosszútávon legyenek a partnereink. Például a grafikusunkkal, Milléte Balázzsal már a nulladik pillanattól együtt dolgozunk. 2015 őszétől alkalmaztunk először komolyabb marketing csapatot, a Sociallyt, aminek meg is lett az eredménye a 2016-os évben. A szervezetfejlesztésben, e-learning rendszer kidolgozásában pedig a ONEsolution segít nekünk.
Említetted a minőséget. Az utóbbi időben erre több kritika is érkezett. Ez a mennyiségnek tudható be?
Ádám mindig azt mondja, hogy nem 100 burger elkészítése a kihívás, hanem napi több ezer burgeré. Ez nagyon igaz. Nyilván minél többet gyártunk, annál több hiba előfordulhat, hiszen nem gépekkel dolgozunk, hanem emberekkel. De a folyamatok tökéletesítésén folyamatosan dolgozunk, mert ez a legfontosabb.
Mit tanácsolsz annak, aki nőként hasonló gasztro vállalkozást szeretne építeni?
Kell egy jó üzlettárs, akivel közös a célotok és kiegészítitek egymást szakmailag. Nálunk fontos volt, hogy nem barátságból alakult üzleti kapcsolattá, így kertelés nélkül mindent tisztán meg tudunk beszélni. A másik pedig, hogy bele kell vágni. Szerintem nem lehetetlen ma Magyarországon egy jó üzleti modellel a hobbidból megélni.
Jövőre nézve mik a terveid?
Építkezés! Van egy telkünk, ahol szeretném, ha felépülne a családi házunk. A magánéletemben ez most a legfontosabb. A Zinggel kapcsolatban pedig, hogy olyan franchise rendszert tudjunk létrehozni, ahol a minőség és a Zing élmény sértetlenül meg tud maradni.
Weboldal: https://www.zingburger.hu/
Facebook
Fotók: Hartyányi Norbert