Hosszú cikkben taglalja a The New York Times, milyen nagy mértékben változtak meg az amerikaiak vásárlási szokásai a koronavírus évében. Szinte minden üzletlánc nagy növekedést mért forgalmában március, azaz a koronavírus-járvány kitörése óta. Hatalmas változás, hogy generációk óta először az amerikaiak sokkal több pénzt költenek el a szupermarketekben, mint éttermekben és egyéb szolgáltatóhelyiségekben.
Azaz többet költenek nyers termékek vásárlására, mint készételekre. Az üzletláncok jelentései alapján egyre több alapanyagot vásárolnak, ezáltal arra következtetnek, hogy sok ember visszatalált a konyhába és egyre komplexebb ételeket készít otthon.
Listát írunk
A koronavírus óta több dolgot vásárolunk egyszerre, vagyis többet költünk a boltokban, mivel ritkábban járunk. A megkérdezettek nagy része úgy nyilatkozott, hogy míg a vírus előtt akár egy héten háromszor is ment boltba, és sokszor az üzletben improvizálva döntötte el, hogy mit főzzön vacsorára, manapság előre tervez, listával készül, és egyszerre nagyobb mennyiséget vásárol. Ez a szokás egyébként nemcsak a pénztárcánknak jó, hanem elősegítheti, hogy sokkal kevesebb dolgot vásároljunk impulzusból vagy fölöslegesen, és kevesebb élelmiszer kerüljön a kukába.
Kistermelő a kosárban
Szintén pozitív fejlemény, hogy a kistermelők is megtalálták az utat a vásárlókhoz – ez itthon is pontosan így van. Mi is írtunk róla, hogy az éttermi piacot elvesztő termelők és családi vállalkozások is a vírushelyzetnek köszönhetően indították be a kiszállítást.
A The New York Times cikke szerint általánosan elmondható, hogy jobban aggódunk az egészségünkért, így több egészséges, adalékanyag-mentes élelmiszert veszünk, és sokkal inkább keressük a kistermelők termékeit. Vírusszempontból is biztonságosabbnak érezzük a helyi termékeket, szemben a távoli országokból érkezett élelmiszerekkel. Hatalmas mértékben nőtt a természetes és bioélelmiszerek iránti kereslet, sok boltban szinte követni sem tudják az igényt.
Mindenki narancsot vesz
Bizonyos termékekből jelentősen több fogy most, mint a koronavírus előtt, ezek a bor, a sör, a tészta és érdekes módon a narancs – utóbbi mindenkinek fejtörést okoz. Májusban 73 százalékkal több narancs fogyott, mint az előző év azonos hónapjában, de még júliusban is 50 százalékkal több narancsot vásároltak. Valószínűleg immunerősítő hatása és magas C-vitamin-tartalma miatt, illetve azért, mert tovább eláll, mint más gyümölcsök. Másik rejtélyes népszerű termék a fejtett bab, amiből szintén hatalmas mennyiség fogy mostanában. A sütéshez szükséges alapanyagokból 600 százalékkal vásárolnak többet az amerikaiak.
Jellemző lett, hogy jobban megnézzük az árakat, és egyre többen veszünk saját márkás termékeket, a fagyasztott áruk adatai alapján pedig igencsak felantakolta mindenki a fagyasztókat.
Amerikában eddig nem volt nagyon népszerű az internetes élelmiszer-vásárlás, most azonban ez is egyre nagyobb méreteket ölt. Ez annak is köszönhető, hogy az idősebb korosztály is egyre inkább rászokik az internetes rendelésre. Itthon is több felmérés készült arról, hogy mennyire változtak meg a vásárlói szokások a koronavírus óta, és a legtöbb dolog egybecseng az Amerikában is tapasztaltakkal. Egyre többen vásárolnak online, és egyre több ember nyilatkozik úgy, hogy elsődleges szempont számára az egészsége megőrzése és az egészséges élelmiszerek vásárlása.
Gyakrabban főzünk otthon
Az ALDI tapasztalatai szerint a magyar vásárlók gyakrabban főznek otthon, valamint nagyobb tételben vásárolnak tartós, alapvető élelmiszereket. Az áruházlánc szerint ez a trend a karantén után is fennmaradt. „Egyrészről ritkábban járnak bevásárolni az emberek, másrészről ezen alkalmak során számottevően többet költenek.
Mivel a szükséges élelmiszerek beszerzésekor a fogyasztók akár egy-két hétre előre is terveznek, így a korábbinál jóval célirányosabb vásárlás tapasztalható. A piaci tendenciák azt mutatják, hogy a nagyobb kiszerelésű termékek iránt már a járványt megelőzően elindult egy fokozott vásárlói érdeklődés” – mondták el az ALDI képviselői.
Náluk is nőtt a zöldség-gyümölcs forgalma, valamint azt tapasztalták, hogy még a korábbinál is nagyobb népszerűségnek örvendenek az egészségtudatos és mentes élelmiszerek. A bio- és mentes termékek eladási görbéje átlagon felüli növekedést mutat. Az erősödés az ételintoleranciával élő vásárlók igényeit kiszolgáló ételek és italok esetében még intenzívebb.
Az ALDI az utóbbi években számottevően bővítette mentes termékeinek kínálatát, 2020-ban mintegy 70%-kal több mentes terméket forgalmaz, mint 3 évvel korábban. Fejlődik a szénhidrátcsökkentett pékáruk (például cipó, pogácsa), valamint a húsmentes, növényi és csökkentett cukortartalmú termékek eladása is, az elmúlt időszakban pedig kiemelkedő forgalmat produkálnak a különböző zabtermékek.
Ha tetszett a cikk, akkor csekkoljátok a legújabb videóinkat, exkluzív tartalmakért pedig lájkoljatok minket a Facebookon, és kövessetek minket az Instagramon!