Családi étkezések a babánál - eheti ugyanazt, mint a szülő?

Hirdetés

Családi étkezések a babánál - eheti ugyanazt, mint a szülő?

Hirdetés
A családi menü, mint mindenhol, Magyarországon is nagyon eltérő lehet. Sokszor kérdezik tőlem a szülők, mikor adhatnak a babának abból, amit ők esznek? A válasz attól függ, hogy mit esznek. Lehet, hogy nem is esznek főtt ételt, lehet, hogy csak rendelnek, lehet, hogy nem esznek zöldséget, lehet, hogy nem fogyasztanak húst... Éppen ezért erre a kérdésre nincs egyértelmű válasz. Az alábbi cikkben végigvesszük, milyen a babatáplálásra is alkalmas családi menü.
Hirdetés

A fokhagyma illata, a paprika sercegése, a pirosas szaft, a nokedli, a tejföl, a puha husi… Igen, ez a csirkepaprikás! Tele szenzoros ingerekkel a baba számára: piros, ropogós, puha, pürés, folyékony, illatos; és finommotorikusan is szuper: jó tunkolni bele a kenyeret. Hátránya, hogy tele lehet sóval, és van, ahol kevés zöldséget tesznek bele.

Ha az előbbi problémákat kiküszöböljük, tápláló lesz a gyermeknek is.

Felturbózva, de mégis finoman a csirkepaprikás így nézne ki:

  • Többféle paprika, paradicsom, cukkini, hagyma van benne – mind pürésítve a főzés során, így a szaft is nagyon tápláló és rostos lesz.
  • Kevesebb zsiradék és só.
  • A nokedlibe egy pici sajt is bele van reszelve.
  • Kevesebb benne a fűszerpaprika, bors nélkül (vagy minimális fehér borssal) készül.

A babának:

  • Pürés babának: burgonyát főzünk (a burgonyát nem sózzuk!), és összekeverjük a szafttal, valamint a leturmixolt zöldségekkel és husival.
  • Kezdő, darabos ételt evő babának: osztott tányéron, vagyis külön, egy mély tálkában kínáljuk a szaftot, és külön a husit és a meghámozott, hasábokra vágott csemegeubit. Hasábra vágott kenyeret adunk hozzá a tunkoláshoz.
  • Haladó, darabos ételt evő babának: a nokedlit és a szaftot együtt, a husit és a csemegubit külön kínáljuk.

A kutatások is megerősítik a megfigyelést, miszerint minél több ízzel, állaggal, számára biztonságos étellel találkozik a baba az első életévében, annál ügyesebbé, jobb evővé válik később. A családi ételek fogyasztása során pedig sokféle ízzel és állaggal találkozhat. 

RECEPTAJÁNLÓ:

bébilecsó
Bébilecsó, házi tunkolós kenyérkével

Persze a családi ételek fogyasztását megelőzi egy rövidebb időszak a hozzátáplálás legelején, amely során a baba megtanulja az alapélelmiszerek tulajdonságait, megtapasztalja az ízeiket: megismeri a burgonyát, almát, sárgarépát stb., tehát az egyösszetevős püréket fogyasztja pár napig, hétig. Aztán jön melléjük tejtermék, husi, sok zöldség, gyümölcsök és gabonafélék. Pár héttel a hozzátáplálás kezdete után az átalakított családi menü. 

A fokozatosság azért kell, mert az ízbevezetés mellett allergénbevezetést is végzünk, továbbá azért is szükséges, mert a legtöbb baba emésztőrendszere a táplálás kezdetén puffadással, hasfájással reagálna például a brokkolira. 

Az allergiás tünetek megjelenésére 3-4 nap szükséges, ezért kell időben elszeparálni egymástól az újdonságokat. Így ha véres székletet, hasfájást és kiütést stb. tapasztalunk, tudni fogjuk, hogy mi okozhatta. 

Családi étkezések a babánál
Fotó: Freepik

Állapítsd meg, hogy jó-e a családi menü a baba számára

Tegyük fel a következő kérdéseket. Az étel:

  • nem túl sós?  (napi átlag maximum 1 g sót lehet fogyasztani összesen)
  • alakja rendben van? (nem lehet kemény, illetve érme/kör/gömb alakú ) Legyen pürés állagú, finger food vagy kb. 1 cm x 1 cm-es darabka.
  • állaga rendben van? (nem lehet nyúlós/rágós/ kemény) Bizonyos puhaság kell, pl. kezdő darabos ételt fogyasztó babának egy banán puhasága, ami akár ujjal összenyomható.
  • elég tápláló? 
  • nem szerepel a kerülendő élelmiszerek (rövid) listáján?

Legyen a gyermek előtt

  • szénhidrátforrás (bab/bulgur/rizs/tészta/pékáru/gabonaféle/burgonya/édesburgonya/stb.), 
  • zsiradékforrás (tejtermékek/avokádó/hal/növényi olajok/magvak), 
  • fehérjeforrás (husi/hal/tojás/tejtermék/hüvelyesek), 
  • rost- és vitaminforrás (gyümi/zöldség/magvak/zab/stb.). 

Ha husit sütünk a családnak, gondoljuk át, hogy a babának mi kell, figyeljünk rá, hogy legyen még mellette például bulgur és zöldborsó. A joghurt mellé is menjen vagy gyümölcs, vagy valamilyen keksz/pufi. 

RECEPTAJÁNLÓ:

olaszos fasírt
Olaszos bébifasírt

Számos vasban gazdag étel nehezen fogyasztható a babák számára, pedig a vas az elsőszámú tápanyag a számukra. Ezért fontos, hogy a vasban gazdag ételek könnyen fogyaszthatók legyenek. Szuper a párolt marha-, bárány- vagy sertéshús puha, hosszú, szaftos darabjai, vagy darált husiból készült ételek (vagdalt, fasírtgolyó/henger). A babban és a hüvelyesekben is van vas, de az nem szívódik fel olyan könnyen. Érdemes ezért néhány C-vitaminban gazdag étellel (gyümölcs és zöldség) kombinálni, mert így több vas fel fog szívódni.

Én azt látom, hogy két véglet van. Van az a szülő, aki natúr püréket ad hónapokig, akár évekig, és van, aki a sós-fűszeres, több összetevős családi ételekkel kezdi a hozzátáplálást. Én a középutat ajánlom. A babának meg kell ismernie a családi ízeket, a finomságokat, de nekünk, szülőknek biztosítanunk kell számára a megfelelő tápanyagbevitelt, a biztonságos állagú és formájú ételeket, hogy a kicsi így önállóan, de a családdal együtt ehessen minél hamarabb.

Ha tetszett a cikk, akkor nézzetek szét az SK KIDS rovatunkban, vagy csatlakozzatok a Gyerekmenü Facebook-csoportunkhoz, csekkoljátok a videóinkat, exkluzív tartalmakért pedig lájkoljatok minket a Facebookon, és kövessetek minket az Instagramon!

Még több érdekes tartalom:

Darabos ételek a babának – mire figyeljünk?

A sokat vitatott pürés babatáplálás – tényleg szükség van rá?

Borítófotó: Freepik

Hirdetés
Hozzászólások
Tovább olvasok
Hirdetés

Ezeket láttad már?

Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások