Az étteremnyitás jó bulinak tűnik, de igazán elszántnak kell lenni ahhoz, hogy a kezdeti lelkesedés ne csak nyitásig, hanem hosszú távon is kitartson. Ehhez egy jól összerakott hely nagyban hozzájárul, hiszen minél kevesebb fejfájás övezi a tervezést és a nyitást, annál pozitívabb a kötődés hozzá a későbbiekben. A bürokráciai lépcsők alapos megmászása a nulladik lépés, de ha minden papír rendben, akkor indul az igazi munka.
1. Az alapok
Nyilván senki sem nyit úgy helyet, hogy „majd adok valamit”, de a koncepció megtervezésébe nemcsak a konyha stílusa és az ételek típusa, hanem egy frappáns név, a logó és a célközönség meghatározása is hozzátartozik.
A terek kialakításához feltétlen vegyél igénybe szakértői segítséget, mert egy profi, jól működő konyha és egy kényelmes vendégtér megtervezéséhez nem elég, ha sokszor jártál étteremben.
Míg régebben bevett szokás volt a konyhát elrejteni, vagy a lehető legminimálisabb méretűre zsugorítani, ma már egyre több a nyitott látványkonyha. Ezt a vendégek is szeretik, és a dolgozóknak is kényelmesebb, hiszen nagyobb térben mozoghatnak, legyen szó pékségről vagy étteremről.
2. Atmoszféra
A rendezett környezet és a tisztaság alap kell, hogy legyen egy helynél, és nem csak a nyitás után 1 hónapig: mindig! Kevés kiábrándítóbb dolog van, mint egy 5 csillagos hely, ahol nincs szappan és vécépapír… A vendégélményt ez alapozza meg, de rengeteg egyéb dolog is befolyásolja. A belsőépítészeti megoldások és a bútorok hangulata mellett a személyzet is nagyban hozzájárul a pozitív vagy negatív megítéléshez: olyanokat alkalmazz, akikkel te is szívesen dolgoznál együtt, és vendégként is szívesen fogadnád! A háttérzene szintén egy gyakran méltatlanul háttérbe szoruló téma, pedig nem mindegy, hogy egy reklámokkal teletűzdelt rádióadó ordít, vagy egy kellemes playlist szól. A jogi résznek viszont a zene kapcsán is fontos utánamenni, mert komoly büntetéseket vonhat maga után!

3. Elvitel, kiszállítás
Már a nyitás előtt érdemes leszögezni, hogy szeretnél-e kiszállítást, és ha igen, milyen formában. Egyáltalán, milyen típusú a vendéglátóegység? Megoldható a házhoz szállítás vagy sem? Szerencsésebb ugyanis, ha a vendégek a kezdetektől hozzászoknak, hogy ha nem tudnak személyesen ellátogatni a helyre, akkor milyen formában tehetik meg, hogy mégis nálad étkezzenek. Így tudnak és fognak veled tervezni akkor is, ha nem esik útba az egység, ellenben azzal, ha teljesen elzárkózol az elvitel lehetőségétől. Opció lehet, hogy szállítás nincs, de megrendelés alapján személyes átvételt biztosítasz, ám ennek feltételeit egyértelműsítsd platformjaidon.
4. Tájékoztatás
A social media platformok használata magától értetődő, hiszen promóciós felületként és tájékoztatási felületként is működhetnek. Már nyugodtan izzítsd be nyitás előtt, hogy felkeltsd a leendő vendégek érdeklődését, és folyamatosan informáld őket mindenről, milyen ételek, milyen hangulat, milyen események várhatóak majd nálad! Nyereményjátékokat is rendezhetsz, hogy még inkább feltüzeld a követőket a megnyitóra. ;)
Az oldalt később se hanyagold: rendkívüli hírekről, akciókról vagy éppen technikai ok miatti zárva tartásról is itt tudsz a leghatékonyabban üzenni a nagyvilágnak. Az emberek pedig hálásak lesznek, ha nem hagyod őket kétségek között, és tudják, hogy hiteles tájékoztatást adsz az egységedet érintő aktuális hírekről. Megbíznak benned és gyakran járnak, ha gyakran szembejössz velük az online térben!
5. Visszajelzés
A visszajelzést nem elég kérni: el is kell fogadni! A hivatalos megnyitás előtt érdemes tartani egy soft opening hetet vagy hétvégét, amikor közeli barátokat, ismerősöket látsz vendégül. A tőlük származó építő jellegű kritikákat figyelembe véve módosíts az alapkoncepción, ne ragaszkodj görcsösen az eredeti elképzelésedhez, ha másoknak nem jön be. Egy QR-kód segítségével egyből a Google-értékelésekhez irányíthatod a vendégeket, így könnyedén sok visszajelzést gyűjthetsz. Ezeket próbáld meg átolvasni, esetenként reagálni rájuk, de ne ragadj bele kommentháborúkba. Észszerű kereteken belül foglalkozz az értékelésekkel, és ha bizonytalan vagy, fordulj szakmai segítségért, ne a megjegyzések alapján kezdj el kapkodva variálni.

6. Mentor
A gyakorlatban természetesen számtalan váratlan buktatóval szembesülhetsz, amik megakaszthatnak, hogy A-ból B-be juss. Egy szakmai mentor segítsége hatalmas plusz lehet ezekben a helyzetekben. Bár a vendéglátóegységek között természetesen versengés folyik a vendégekért, egyúttal nagyon összetartó a közösség: ne félj tanácsot kérni!
7. Tőke nélkül nem megy az étteremnyitás
A lelkesedésen és minden máson kívül megfelelő anyagi háttér és jelentős kezdőtőke is elengedhetetlen az étteremnyitáshoz. A vendéglátóegység típusától is függ, milyen alapokra van szükség, hiszen egy egyszemélyes kávés food truck nyilván nem emészt fel annyit, mint egy 50 fős bisztró – legfeljebb akkor, ha tej helyett folyékony aranyat, cukor helyett pedig gyémántport kínálsz a feketéhez. (Ezt azonban senkinek sem ajánljuk, anyagi és egészségügyi megfontolásból sem! 😀)
Az OTP Banknál minden lehetséges eszközzel támogatják azokat a kisvállalkozásokat, amelyek a folyamatos fejlődést, növekedést tűzték ki célul. Rugalmas pénzügyi szolgáltatásaik széles palettájával állnak partnereik rendelkezésére, miközben arra törekednek, hogy digitális megoldásokkal, valamint pénzügyi edukációval is támogassanak. Ezeknek a lehetőségeknek a kiaknázása tartós versenyelőnyt biztosíthat minden kisvállalkozás számára a gazdasági kihívásokkal terhelt évek alatt és után is.