Gasztro

Afiatalabbgenerációjelentősrészeszenvedazétterembejárástól

Az 1995 és 2009 között születetteket Z generációnak szokás nevezni. Ők a „zoomerek”, akiket a koronavírus „telibe talált”, ezért számtalan társadalmi és szociális szorongás övezi a mindennapjaikat.

A menu anxiety nehezen fordítható magyarra, talán a vendéglátástól való szorongás fejezi ki leginkább a jelentését, de ennél sokkal tágabb kört fed le a probléma.

A menu anxiety gyakoribb, mint gondolnánk

Egy éttermezés a barátokkal szuper program – de nem mindenkinek. Egy kutatás kimutatta, hogy a 18-24 éves korúak körében ez egy elképesztő stresszforrás lehet. 

(Fotó: Mudra László)

A szorongás azzal kezdődik, ha egy vendéglátóegység menüje nem érhető el online, így nem lehet előre csekkolni az étlapot. A kutatásban részt vevők 40%-a azt válaszolta, hogy ebben az esetben el se menne a helyre. 

Aki viszont mégis eljut egy étterembe, annál jön a következő stresszforrás: a rendelés. A rendelés menetében több „buktató” is van, először is a felszolgálóval való kommunikáció. Sok Z generációsnak már az idegenekkel való diskurzus is megerőltető. Nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy ismeretlenektől kérjenek akár útbaigazítást vagy jegyet: az ő életükben minden online zajlik. Néhány hazai étterem már bevezette az okostelefonos helyben rendelés lehetőségét, de Magyarországon túlnyomórészt a hagyományos módon zajlik a procedúra.

További stresszfaktorok

A másik kritikus pont maga az étel kiválasztása, és a hozzá kapcsolódó párbeszéd. „Mi van, ha nem ízlik? Mi van, ha nem eszem meg az egészet? Elcsomagoltassam? Ahhoz újra szólni kéne a felszolgálónak… inkább itthagyom. Ahhoz viszont drága volt, hogy kidobják!” Ilyen és ehhez hasonló kérdéskörök cikáznak az érintettek fejében.

Bár ez a szorongás nem szorul kezelésre, nagyon sok, amúgy pozitívnak ígérkező élményt megkeserít. A megoldás kulcsa talán az elengedésben rejlik: nem szabad, hogy túlságosan pörögjünk ilyen apróságokon. A felszolgálók és éttermi dolgozók ugyanolyan emberek, mint bárki más, így az udvarias, kedves, nyílt kommunikációval nem lőhetünk mellé.

Nyitókép: Shutterstock

Ha tetszett a Menu anxiety: a Z generáció jelentős része szenved tőle cikk, akkor csekkoljátok a videóinkat, exkluzív tartalmakért pedig lájkoljatok minket Facebookon, kövessetek minket Instagramon és Tiktokon! Ha nem éritek be ennyivel, akkor irány a rendszeresen frissülő Pinterest-profilunk, vagy a naponta izgalmas anyagokkal jelentkező Viber-csatornánk!