Ezt pakold az iskolai uzsonnás dobozba!

Ezt pakold az iskolai uzsonnás dobozba!

Hirdetés
Valószínűleg már beszereztük az iskolakezdéshez szükséges dolgok nagy részét, például az uzsidobozt is. Már csak az a kérdés: mit rakjunk bele? Nézzük, mit javasol a dietetikus!
Hirdetés

Nulladik, egyben az egyik legfontosabb lépés

Ne maradjon ki a reggeli! Ahhoz, hogy a kisiskolások megfelelően tudjanak gondolkodni, figyelni már a nap első óráiban is, nagyon fontos, hogy otthon adjunk nekik reggelit. Ez nemcsak a tápanyagok miatt fontos, hanem közösen elfogyasztva, beszélgetve egymással még az iskola előtti szorongást is csökkenthetjük. 

Fotó: Freepik

Mennyi ételt pakoljunk? 

Sokaknak okozhat aggodalmat a sulis évek kezdeti időszakában, hogy mégis mekkora adagokat érdemes csomagolni. Nem szeretnénk ugyanis, hogy gyermekünk éhesen térjen haza, de azt sem, hogy a kukában kössön ki a tízórai és az uzsonna nagy része. 

Néhány irányadó mennyiség, alsósok számára, 1 adagra vonatkozóan:

  • Húskészítmények (érdemes magasabb hústartalmút választani, és csupán alkalmanként csomagolni): 25-40g
  • Tej: 2-2,5 dl
  • Savanyított tejtermékek (joghurt, kefir): 1-2 dl
  • Sajt: 30-50 g
  • Túró: 30-40 g
  • Kenyérfélék: 40-60 g
  • Gabonaszelet: 1-2 db
  • Keksz/extrudált kenyér/puffasztott gabonaszelet/kölesgolyó: 20-40 g
  • Zöldségek: 30-80 g
  • Gyümölcsök: 70-120 g
  • Száraz hüvelyesek: 10-30 g
  • Olajos magvak: 20-30 g
  • Gyümölcs- vagy zöldséglé
    (szomjoltásra legjobb, ha a kulacsba ivóvizet töltünk, de alkalmanként színesíthetjük velük az uzsicsomagot): 1-2 dl

Azonban ne felejtsük el, hogy viszonylag nagy különbségek lehetnek a gyermekek által elfogyasztott ételek mennyisége között. Nem érdemes más osztálytársak étvágyához hasonlítani gyermekünk étvágyát. Figyeljünk csakis rá! Általában 1-2 hét alatt kiderül, hogy mekkora adag az, amit szívesen megeszik. Fontos, hogy ha valamit meghagy a csomagolt ételből, ne szidjuk le őt ezért, ne kérjük számon, hiszen azt, hogy mennyi étel elég neki, csakis ő tudhatja. Szuper, hogy a saját teste jelzéseire hallgatott! 

Miért fontos, hogy mit rakunk az uzsonnás dobozba?

Korunk egyik nagy problémája a minőségi éhezés. Ez azt jelenti, hogy elegendő mennyiségű ételt fogyaszt a gyermek, de annak minősége nem megfelelő. Az egyoldalú, vitaminokban, ásványi anyagokban és rostban hiányos táplálkozás következtében nagyobb az esély a későbbiekben különböző krónikus betegségek kialakulására. A megfelelő étrend azonban nagyban hozzájárul gyermekünk egészséges testi és szellemi fejlődéséhez, emellett hatással van az iskolai teljesítményre is. Ezért nagyon fontos, hogy minél változatosabban állítsuk össze a tízórait és az uzsonnát is. 

Válogatós a gyermekünk? Érdemes alkalmanként, kisebb mennyiségben egy-egy újdonságot is belerakni a csomagba, de mindig legyenek olyan ételek a dobozban, amiket biztosan szeret. 

Lássunk egy konkrét példát is, mit érdemes csomagolni az újdonsült kisiskolásunknak!

Tízóraira:

  • Nagyon praktikusak a többrekeszes dobozok. Az egyik részébe mehet például egy gouda sajtos, pesztós tortilla. Tortillát már szinte a legtöbb boltban találunk, de ha szeretnénk otthon elkészíteni, van egy jó kis receptünk hozzá.
  • Mellé kaliforniai paprika, de bármilyen más zöldség is jó választás, hogy vitaminokban és rostban se legyen hiány.

Uzsonnára:

  • Egy marék mandula. Vásárlásnál érdemes a sótlan változatot választani.
  • Néhány szem teljes kiőrlésű keksz. A teljes kiőrlésű lisztből készült élelmiszerek tartalmazzák a gabonaszem csíra és korpa részét is, ennek köszönhetően vitamin-, ásványi anyag- és rosttartalmuk magasabb a finomlisztből készült változatokénál.
  • Mellé rakhatunk 1-2 kocka csokoládét. Jó, ha a gyerekek megtanulják, hogy nincs „bűnös” és „egészségtelen” élelmiszer. A csokoládé alkalmanként ugyanúgy lehet az egészséges étkezések része. Nagy mennyiségben nyilván nem ajánlott, de ha belegondolunk, nincs olyan alapanyag/étel, aminek a túlzott fogyasztása előnyös lenne.
  • Ne maradjanak ki a gyümölcsök sem! Minél színesebb, annál jobb, hiszen a különböző színanyagok más-más egészségre kedvező hatásért felelősek. A nektarin szép sárga színét a béta-karotinnak köszönheti, mely fontos például a szem egészsége szempontjából. Az áfonya lila színéért az antocianidinek felelősek, melyeknek szerepe van a szív- és érrendszer védelmében.
uzsonnás doboz
A tökéletes uzsonnás doboz tartalma

Már csak egy dologra érdemes odafigyelni! Hogy a reggeli, zűrzavaros készülődésben a gondosan csomagolt pakk ne maradjon otthon! 🙂

Megjegyzés: A cikkben szereplő alapanyagok/ételek általános javaslatok egészséges gyermekek számára. Egyéni állapotok (allergia vagy allergiarizikó, evésproblémák stb.) esetén azonban keressünk fel szakembert, mielőtt az ételt kínálnánk gyermekünknek!

Ha tetszett a cikk, akkor csekkoljátok a videóinkat, exkluzív tartalmakért pedig lájkoljatok minket a Facebookon, és kövessetek minket az Instagramon!

Hirdetés
Hozzászólások
Tovább olvasok
Hirdetés

Ezeket láttad már?