7+1 szuper ásványianyag-forrás, amit érdemes rendszeresen adni a babának

Hirdetés

7+1 szuper ásványianyag-forrás, amit érdemes rendszeresen adni a babának

Hirdetés
Az ásványi anyagok olyan elemek, melyekre ugyan kisebb mennyiségben van szükségünk, de annál nagyobb a jelentőségük, hiszen nélkülözhetetlenek az emberi szervezet megfelelő működéséhez.
Hirdetés

Miért kiemelten fontos a megfelelő ásványianyag-ellátottság csecsemő- és kisgyermekkorban?

Az emberi szervezet nem képes előállítani az ásványi anyagokat, így táplálkozással kell biztosítani a test számára elegendő mennyiséget. A gyermekek életük első 1000 napjában (azaz a fogantatástól számított első életévekben) hihetetlenül gyors növekedésen, fejlődésen mennek keresztül. A táplálkozásuk kiemelt jelentőséggel bír későbbi egészségük szempontjából.

Íme egy válogatás a legszuperebb ásványianyag-forrásokból:

1. Csirkemáj

Több hazai vizsgálat is rámutat: a 4–12 hónapos gyermekek majdnem felének elégtelen a vasbevitele – annak ellenére, hogy tudjuk, a vas szükséges a gyermekek megfelelő pszichomotoros és kognitív funkciójának fejlődéséhez, valamint elengedhetetlen a vörösvérsejtek oxigénszállításához. Ezért kiemelten fontos, hogy a kicsik étrendjében már a hozzátáplálás korai időszakában is szerepeljen elegendő, könnyen felszívódó vasforrás. Ilyen élelmiszer például a csirkemáj, melyet hetente egyszer érdemes a menübe tervezni. Például gazdagíthatunk vele egy zöldséges-burgonyás pürét. Darabos ételeket evő babáknak pedig készíthetünk házi májpástétomot, melyet koruknak megfelelő formájúra vágott kenyérrel és zöldségekkel tálalhatunk. 

2. Joghurt

A tej (önálló italként csak 1 éves kor felett!) és a tejtermékek, kiemelkedően magas és könnyen felszívódó kalciumtartalmuk miatt, fontos részét képezik a babák és kisgyermekek táplálkozásának. 

Ha rendszeresen, elegendő mennyiségben szerepelnek a kicsik étrendjében, azzal hozzájárulunk az erős csontok, fogak fejlődéséhez, a megfelelő izomműködéshez és számos más fontos élettani folyamathoz. 

Mire érdemes ügyelni, ha joghurtot vásárolunk a babánknak? 

Ajánlott a normál zsírtartalmút választani, hiszen 2 éves korig nem javasolt a csökkentett zsírtartalmú tej és tejtermékek fogyasztása. Az élőflórás változattal pedig támogatjuk a bélflóra egészségét is. Szuper választás a natúr joghurt, vagy olyan gyümölcsjoghurt, amely nem tartalmaz hozzáadott cukrot, és édesítőszert sem. Ezekről az információkról úgy tájékozódhatunk, ha elolvassuk a joghurt dobozán található címkét. Gabonafélékkel és gyümölcsökkel fogyasztva tartalmas étkezés a kicsik számára. Pürékbe is rakható.

mangópüré
Joghurtos-kekszes mangópüré

3. Lencse

Hazánkban népszerű alapanyag, ásványianyag-forrás, de sokan talán nem is gondolnák, hogy megfelelő módon elkészítve már a babák étrendjébe is beilleszthető. Jó vas- és cinkforrás – ebből a két ásványi anyagból pedig gyakran hiányos a csecsemők étrendje. Érdemes C-vitaminban gazdag ételekkel kombinálni, így segíthetjük a lencsében lévő vas felszívódását. Kisebb mennyiségben, fokozatosan növelve az adagot, akár már pürékbe is keverhetjük, darabos ételeket evő babáknak pedig például egy paradicsomos lencseragu fusilli tésztával, sajttal tálalva finom, és nem mellesleg gyorsan elkészíthető ebéd vagy vacsora.

4. Dió 

Jó kalcium-, magnézium-, vas- és cinkforrás. A legújabb szakmai ajánlások szerint a diót is javasolt bevezetni a gyermek 1 éves koráig. Vigyázat: egészben, darabokban fulladásveszélyt jelent a csecsemők és kisgyermekek számára! Ha finomra daráljuk, és így keverjük az ételekhez, például zabkásába, muffintésztába, babacsintába, akkor ez a veszély kiküszöbölhető. A dió, mint a többi csonthéjas is, gyakori allergénnek számít, ezért ha gyermekünk allergia szempontjából magasabb kockázatú, beszéljünk szakorvossal a bevezetésének időpontjáról és módjáról! 

5. Tojás 

A csecsemők fokozott vasigényének fedezéséhez hozzájárul a tojás fogyasztása is, emellett jó cink-, foszfor-, magnézium- és káliumforrás.

Csecsemők és kisgyermekek számára fontos, hogy megfelelő ideig hőkezeljük a tojást tartalmazó ételeket. A nyers tojásos ételek, például a házi majonéz, a lágytojás vagy a tükörtojás fogyasztása nem javasolt, hiszen a tojás héjáról kórokozók juthatnak az ételbe, amik így nem pusztulnak el. 

A tojás szintén gyakori allergén, de jó hír, hogy a legtöbb gyermek kisiskolás korára kinövi a tojásallergiát.

Kíváncsi vagy baba- és gyerekbarát zöldséges tojásmuffin receptünkre? Nézd meg a fotóra kattintva!

Zöldséges tojásmuffin
Zöldséges tojásmuffin

6. Hal 

Ha halakról beszélünk, a legtöbb embernek a szuper zsírsavösszetételük ugrik be, de azt már kevesebben tudják, hogy ásványi anyagokban is bővelkednek: említésre méltó például a foszfor-, kalcium-, vas-, jód- és szeléntartalmuk. Ha halat kínálunk a kicsiknek, ügyeljünk, nehogy szálka maradjon benne, mindig alaposan nézzük át a hal húsát – még akkor is, ha filét vásárolunk. Heti 1-2 alkalommal érdemes tervezni a család étrendjébe. Szintén gyakori allergén, ezért bevezetése után néhány napig kerüljük az új alapanyagok kínálását.

Mandulás halfalatka
Ropogós halfalatka

7. Spárga

Szintén egy olyan alapanyag, ami tele van a babák számára nagyon fontos ásványi anyagokkal, például vassal és cinkkel. Szezonja mindössze 3 hónapig tart hazánkban, áprilistól júniusig, ezért mindenképp érdemes kihasználni ezt az időszakot, hogy megismertessük a kicsiket jellegzetes ízével. Kisebb mennyiségben már akár püréket is gazdagíthatunk vele, a darabos ételeket evő babák pedig a kezükbe is foghatják a puhára párolt (nem kerekre szeletelt!) darabokat. Mielőtt a piciknek adnánk, érdemes megkóstolni: ha fásabb, nehezebben rágható, akkor kínáljuk inkább a felső, zsengébb részét. Ne lepődjünk meg, ha a spárga fogyasztása után megváltozik a vizelet szaga, ez ártalmatlan jelenség. 

+1 Dúsított élelmiszerek

Napjainkban egyre többféle dúsított terméket találunk a boltok polcain. Előfordul, hogy egy élelmiszer alapvetően nem tartalmaz nagy mennyiségben egy adott ásványi anyagot (vagy vitamint, esetleg egyéb táplálkozás-élettanilag fontos anyagot), de a feldolgozás során hozzáadják az adott élelmiszerhez. Ilyenek például a vassal dúsított gabonafélék (pl. gabonakásák), melyek kifejezetten csecsemők számára gyártott termékek. Ezek szigorúan ellenőrzött élelmiszerek, fogyasztásukat a szakmai ajánlások javasolják csecsemőkorban. 

A cikkben megfogalmazott javaslatok nem helyettesítik a személyes tanácsadást. Egyéni állapotok esetén (allergia vagy allergiarizikó, evésproblémák stb.) keressünk fel szakembert, mielőtt az adott alapanyagot kínálnánk gyermekünknek. 

Ha tetszett az ásványianyag-forrásokról szóló cikk, akkor csekkoljátok a videóinkat, exkluzív tartalmakért pedig lájkoljatok minket a Facebookon, és kövessetek minket az Instagramon!

Hivatkozások: 

Researchgate.net

Fehér könyv a magyar gyermekek és fiatalok életmódjáról

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma szakmai irányelve az egészséges csecsemő (0–12 hónapos) táplálásáról

– Dr. Bíró György – Dr. Lindner Károly: Tápanyagtáblázat

OGYÉI – Dúsított élelmiszerek

Hirdetés
Hozzászólások
Tovább olvasok
Hirdetés

Ezeket láttad már?