Így erősítsd az immunrendszered a vírusok ellen!

Hirdetés

Így erősítsd az immunrendszered a vírusok ellen!

Hirdetés
A januári időszakban különösen fontos, hogy szervezeted védekezőképességét felturbózd. Mit tehetsz ezért? A mozgáson és a vitamindús táplálkozáson kívül a gyógynövényeket is segítségül hívhatod. Mutatjuk hogyan!
Hirdetés

Az immunrendszer erősítése már a konyhában elkezdődhet, és még jó móka is, pláne ha szeretsz főzni! 🙂

Bazsalikom

Ez a zöldfűszer javítja az étvágyat és az emésztést, nyugtató hatású, és még a köhögést is csillapítja. Enyhén borsos ízt ad a paradicsomos ételeknek, a halas, babos és tésztás fogásoknak. Jellegzetes aromáját fagyasztva jobban megőrzi, mint szárítva.

Nem tudod, hogyan fogyaszd a bazsalikomot? Készítsd el Nóri villámgyors pesztós tésztáját:

csirkés tagliatelle
Tépett csirkés tagliatelle bazsalikompesztóval

Kakukkfű

A régi magyar konyha kedvelt fűszere frissen és szárítva is jó. Megfázás és légzőszervi panaszok esetén hatásos csodaszer ez a mediterrán növény. A benne található cink és illóolajok erősítik az immunrendszert. Kiváló nyákoldó és köptető, de fertőtlenítő hatása miatt is érdemes teaként vagy pácokban, mártásokban, töltelékekben fűszerként is használni. Ha a zsírosabb húst sütés előtt megszórjuk kakukkfűvel, könnyebben emészthető lesz.

Zé vegán bolognai spagettijével nemcsak az egészségedért, de a környezetedért is tehetsz:

immunrendszer erősítése
Vegán bolognai spagetti

Koriander

A kedvelt ázsiai fűszert mindennap érdemes használni. Hogy miért? Mert számos vitamint (többek között A-, C- és K-vitamint), illetve ásványi anyagot tartalmaz. Méregtelenít, így jól védi a májat és a tüdőt, szabályozza a szívverést, és csökkenti a vérnyomást. Chutney-ból, salsából semmiképpen ne hagyd ki, de levesekben is ízletes.  

Kipróbálnál valamilyen különleges ételt? Ákos kókusztejes pulykacurryjét ki ne hagyd:

kokusztejes-pulykacurry-kuszkusszal (2)

Babérlevél

A népi gyógyászatban vizelethajtónak, nyugtatónak és étvágyserkentőnek használták, de ízületi gyulladás kezelésére és álmatlanság ellen is hatásos lehet. Főként burgonyából készült ételekhez ajánlott.

Próbáld ki Dóri vegán frankfurti levesét:

immunrendszer erősítése
Vegán frankfurti leves

Kömény

Jótékony hatással van a felfúvódásra, bélgörcsökre, de bélfertőtlenítő és gombaölő hatása is ismert. Szoptató anyáknak és kisgyermekeknek is előszeretettel javasolják. Levesbe, főzelékekbe és salátákhoz is használhatod.

Tartalmas, tápláló ételre vágysz? Próbáld ki Zsolti klasszikusát:

tarja-savanyukaposztaval-kolbasszal_
Sült tarja savanyú káposztával és krumplival

Oregánó

Már az ókori Egyiptomban is ismerték gyógyhatásait, köhögéscsillapítóként és sebek gyógyítására is használták. Ezenkívül erősíti az immunrendszert, és természetes antibiotikumként is alkalmazható. Pizzák és tésztafélék tökéletes kiegészítője ez a mediterrán növény.

Ákos darált húsos ételét hidegen és melegen is fogyaszthatod:

oreganos-marhahuspogacsa-quinoaval

Petrezselyem

Zöldje és gyökere is gyomorerősítő, vesetisztító hatású. Tele van C-vitaminnal, kalciummal és cinkkel. Vastartalma igen magas, ezért a vérszegénységben szenvedőknek is ajánlott a fogyasztása. Antioxidáns-tartalmának köszönhetően segíti a rákos sejtek elpusztítását. Hörgőproblémák esetén is jó választás, sőt még a látást is javítja. A magyar konyha egyik legnépszerűbb fűszere, levesek, saláták, húsételek, köretek és mártások ízesítője is lehet.

Heti egyszer-kétszer érdemes halat enni. Ha a karácsonyi halászlé óta nem készítettél, most itt az ideje újra elővenni:

halfasírt hagymás tört édesburgonyával és joghurtos salátával
Halfasírt hagymás tört édesburgonyával és joghurtos salátával

Zsálya

Gyógyhatása már a nevében is benne van, nem véletlenül hívják orvosi zsályának, egyes országokban pedig növényi aszpirinként is ismert. Gyulladáscsökkentő és antibakteriális hatásának köszönhetően igazi csodaszer. A meleg zsályateát toroköblítőként is használhatod. Vöröshagymával keverve ízletes csirketöltelék lehet belőle, de kiválóan illik a kacsa- és libasültekhez is.

Szereted az olaszos ételeket? Íme egy tökéletes, könnyű vacsi:

immunrednszer erősítése

Citromfű

Mindenki tudja, hogy a stressz gyengíti az immunrendszert. Éppen ezért a nyugtató hatású citromfüvet nem hagyhatjuk ki az immunerősítő fűszerek felsorolásából. A belőle készült aromás olajnak fontos szerepe van a depresszió elleni illatterápiában. A friss, illetve a szárított levelek forrázatából nyugtató hatású teát főzhetsz, lázas meghűlés, valamint fejfájás ellen is kitűnő. Emellett javítja az emésztést, és csökkenti a vérnyomást.

A citrom illatára emlékeztető leveleket saláták, mártások, gyümölcslevesek ízesítőjeként, de akár italokhoz is használhatod.  

Emlékszel még Lilla almáspite-sajttortájára? Próbáld ki újra, megéri:

almáspite
Fűszeres almáspite-sajttorta

+ 1 tipp: Kamilla

Ha gyógynövény, akkor talán elsőként mindenkinek a kamilla jut eszébe. Igen széles körű a felhasználása: hörghurutra, megfázásra, fejfájásra, fülfájásra, de még álmatlanságra is ajánlják. Teája tisztítja a légutakat, gyulladáscsökkentő és nyugtató anyagokat is tartalmaz.

Ha tetszett ez a cikk az immunrendszer erősítése témakörben, akkor csekkoljátok a videóinkat, exkluzív tartalmakért pedig lájkoljatok minket a Facebookon, és kövessetek minket az Instagramon!  

Még több fitt tartalom:

Eleget iszol? Így turbózd fel a folyadékfogyasztásod!

7 ok, amiért érdemes mézet enned

Hirdetés
Hozzászólások
Tovább olvasok
Hirdetés

Ezeket láttad már?