Milyen olajjal süssünk és főzzünk? - itt az olajkisokos!

Hirdetés

Milyen olajjal süssünk és főzzünk? - itt az olajkisokos!

Hirdetés
Az életben semmit sem szabad túlzásba vinni, így természetesen az olaj- és zsírbevitelt sem. Fontos tudni azonban, hogy az olajok bizonyos vitaminok felszívódásához elengedhetetlenek, ezenkívül jótékony hatással vannak az emésztésre, illetve esszenciális zsírsavak forrásai is.
Hirdetés

Ha tisztáztuk, hogy olajat fogyasztani valójában életbevágó, a következő, hogy tisztázzuk, a főzés során melyiket mire érdemes használni.

Napraforgómag-olaj, régi jó barátunk, népies nevén étolaj. Mindenre is használjuk, íze relatív semleges, az ára itthon kifejezetten kedvező, és abszolút bevált dresszingekhez, rántáshoz, de még bő olajban sütéshez is.

rántás olaj
Így készíts rántást – a videóért KATTINTS a fotóra!

Aki más alternatívát keres, használja bátran a repceolajat, ami a németajkú országokban sokkal elterjedtebb. Szintén jól tűri a hevítést, de semleges íze majonézkészítéshez és pirításhoz, valamint pároláshoz is kiváló.

Olívaolaj, a mediterrán csoda

Akkora a keletje, hogy még a melléktermékéből, azaz az első préselés során keletkező pogácsából is nyernek ki olajat a kilúgozó üzemekben. Ez nem kifejezetten jótékony hatású sem az olajnak, sem nekünk, így inkább csak a lelkünket nyugtathatjuk meg vele, illetve ízvilágban hozhatja a mediterrán életérzést, de jótékony hatása elenyésző az extra szűz és szűz olívaolajhoz képest. Egyetlen pozitívuma, hogy jobban tűri a hőkezelést, míg extra szűz olívaolajjal sütni-főzni egyáltalán nem érdemes.

olívaolaj

Az extra szűz változat már önmagában is egy dresszinggel ér fel, illetve a benne konzervált szárított paradicsom vagy olajbogyó szintén nagyon egészséges. Íze kifejezetten jellegzetes, enyhén szúrós, kesernyés, így nagy mennyiségben szokatlan a magyar ízlés számára, és egy jó adag majonézhez nem kifejezetten költséghatékony.

Kókuszolaj (kókuszzsír)

A kókuszzsír és -olaj között csupán a halmazállapot a különbség – a szilárd változatot zsírnak, míg a szobahőmérsékleten folyékony állagút olajnak nevezzük. Íze kifejezetten semleges, könnyen emészthető, így gyomorbántalmakkal küzdőknek is ajánlott, és mivel nem hajlamos lerakódni az emberi szervezetben, diéta mellé ezt szokták ajánlani. Mérsékelten bírja a hőkezelést, de könnyen túlhevül és megég. Gyors, serpenyőben pirítással készült és párolt ételekhez ajánljuk.

Receptajánló:

vegán vadas
Vegán vadas zöldségpürével és zsemlegombóccal

Hidegen sajtolt magolajok

A magolajoknak az allergén hatásukon kívül nem sok róható fel. Személyes kedvencem a földimogyoró-olaj és a szőlőmagolaj. Utóbbi nagyon egészséges, ám íze semleges, a földimogyoró-olaj pedig pont a jellemző íze miatt érdekes. Egy jó kimchis hamburgerbe a földimogyoróolaj-majonéz a legjobb választás, de wokban, magas hőmérsékleten való pirításhoz is bátran használható, míg salátadresszingekhez, ahol a kiegészítők citrusfélék vagy bogyós gyümölcsök, de akár egy Cézár-dresszinghez, ahol a szardella dominál, a szőlőmagolaj a jobb választás.

Említésre érdemes még a szezámolaj – ami nem allergén, így a legkisebbeknek is adható –, a kínai konyhára jellemző, de erős hevítésre érzékeny.

Receptajánló:

Illatos ázsiai leves fűszeres sertéshúsgolyókkal

Igen változatos és jellegzetes ízű a kínálat, bármelyik olaj használatát ajánljuk, de mindenképpen kis mennyiségben próbáljátok ki először, hogy ne legyen túlzó a szervezet esetleges allergiás reakciója.

Ha tetszett a cikk, akkor csekkoljátok a videóinkat, exkluzív tartalmakért pedig lájkoljatok minket a Facebookon, és kövessetek minket az Instagramon!

Kiemelt fotó: Freepik

Hirdetés
Hozzászólások
Tovább olvasok
Hirdetés

Ezeket láttad már?