A fiatalabb generáció jelentős része szenved az étterembe járástól
A menu anxiety nehezen fordítható magyarra, talán a vendéglátástól való szorongás fejezi ki leginkább a jelentését, de ennél sokkal tágabb kört fed le a probléma.
A menu anxiety gyakoribb, mint gondolnánk
Egy éttermezés a barátokkal szuper program – de nem mindenkinek. Egy kutatás kimutatta, hogy a 18-24 éves korúak körében ez egy elképesztő stresszforrás lehet.
A szorongás azzal kezdődik, ha egy vendéglátóegység menüje nem érhető el online, így nem lehet előre csekkolni az étlapot. A kutatásban részt vevők 40%-a azt válaszolta, hogy ebben az esetben el se menne a helyre.
Aki viszont mégis eljut egy étterembe, annál jön a következő stresszforrás: a rendelés. A rendelés menetében több „buktató” is van, először is a felszolgálóval való kommunikáció. Sok Z generációsnak már az idegenekkel való diskurzus is megerőltető. Nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy ismeretlenektől kérjenek akár útbaigazítást vagy jegyet: az ő életükben minden online zajlik. Néhány hazai étterem már bevezette az okostelefonos helyben rendelés lehetőségét, de Magyarországon túlnyomórészt a hagyományos módon zajlik a procedúra.
További stresszfaktorok
A másik kritikus pont maga az étel kiválasztása, és a hozzá kapcsolódó párbeszéd. „Mi van, ha nem ízlik? Mi van, ha nem eszem meg az egészet? Elcsomagoltassam? Ahhoz újra szólni kéne a felszolgálónak… inkább itthagyom. Ahhoz viszont drága volt, hogy kidobják!” Ilyen és ehhez hasonló kérdéskörök cikáznak az érintettek fejében.
Bár ez a szorongás nem szorul kezelésre, nagyon sok, amúgy pozitívnak ígérkező élményt megkeserít. A megoldás kulcsa talán az elengedésben rejlik: nem szabad, hogy túlságosan pörögjünk ilyen apróságokon. A felszolgálók és éttermi dolgozók ugyanolyan emberek, mint bárki más, így az udvarias, kedves, nyílt kommunikációval nem lőhetünk mellé.
Nyitókép: Shutterstock
Ha tetszett a cikk, akkor csekkoljátok a videóinkat, exkluzív tartalmakért pedig lájkoljatok minket Facebookon, kövessetek minket Instagramonés Tiktokon! Ha nem éritek be ennyivel, akkor irány a rendszeresen frissülő Pinterest-profilunk, vagy a naponta izgalmas anyagokkal jelentkező Viber-csatornánk!